روش جدید رشد پانکراس مینیاتوری در محیط کشت 3 بعدی

یک گروه ازمحققین بین المللی از دانشگاه کپنهاگ توانستند باموفقیت روش ابتکاری جدیدی را برای رشد پانکراسهای مینیاتوری از سلولهای اجدادی آن ابداع کنند. هدف بعدی  این محققین استفاده از این مدل برای مقابله با بیماری دیابت است.

نتایج این تحقیق اخیراً درمجله ی the scientific journal Developmentمنتشر گردید.

 

در روش جدید، مواد سلولی گرفته شده از موش بطور واضح در ساختارهای درخت مانندی رشد کرده اند.

پرفسور Bottonوگروهش درمرکز سلولهای بنیادی در دانمارک یک روش کشت 3 بعدی را ابداع نمودند که میزان رشد سلولهای پانکراس را با موفقیت بالا می برد.

در این روش جدید مواد سلولی گرفته شده از موش درساختارهای درخت مانندی شروع به رشد  می کند. این روش قابلیت استفاده از سلولهای بنیادی انسان را در تولید پانکراس انسان در اندازه ی مینیاتوری دارد. این ارگانهای مینیاتوری انسانی به عنوان مدلهای  ارزشمندی برای آزمایش داروها بصورتی سریع ، موثر و بدون استفاده از مدلهای  جانوری استفاده خواهند شد.

پرفسور Bottonمی گوید: در روش جدید سلولها بصورت آزادانه در 3 بعد رشد می کنند که شباهت زیادی به یک گیاه دارد که با استفاده از کودهای موثر می توان آنرا با موفقیت رشد داده و تکثیر نمود.

سلولهای اجتماعی

سلولها نمی توانند به تنهایی تکثیر و رشد کنند و برای تشکیل یک ارگانوئید حداقل 4 سلول پانکراس باید درکنار هم قرار گیرند تا رشد کرده ، تکثیر شوند و یک ارگانوئید را تشکیل دهند.

 دکتر Bottonمی گوید: ما دریافتیم که سلولهای پانکراس در یک ژل سه بعدی  بهتر از یک پلیت کشت دو بعدی رشد می کنند. در شرایط بهینه  خوشه های اولیه که متشکل از چند سلول هستند شروع به تکثیر کرده و به یک مجموعه ی 40 هزار سلولی در طی یک هفته تبدیل می شوند. بعد از رشد این سلولها به سلولهایی تغییر شکل می دهند که یا قادر به ساخت آنزیم های هضم کننده هستند یا می توانند هورمونهایی نظیر انسولین را بسازند. آنها به طور خود بخوبی به حالت خوشه ای و شاخه مانندی منظم می شوند و یک ارگانوئید پانکراتیک را تشکیل می دهند که بسیار به پانکراس شباهت دارد. دانشمندان از این سیستم برای بررسی میزان حساسیت سلولهای پانکراس به تغییرات  فیزیکی محیط مانند سفتی ژل یا تماس با سایر سلولها استفاده کردند.

پانکراس  و ارتباط آن با دیابت

 یک درمان سلولی  موثر برای دیابت بستگی به تولید مقادیر کافی از سلولهای بتای فعال دارد. تحقیقات جدید دانشمندان را قادر به تولید پیش سازهای سلولهای پانکراس کرده است اما هنوز  تلاش برای گسترش، تکثیر و تمایز این سلولهای بتا ( تولید کننده ی انسولین ) یک  چالش بزرگ برای دانشمندان است.

 دکتر  Bottonمی گوید: ما تصور می کنیم این تحقیق یک قدم مهم و رو به جلو در تولید این سلولها برای درمان دیابت است که هم برای تولید مینی ارگانهایی برای آزمایش داروها و هم برای تولید تعداد زیادی از سلولهای تولید کننده ی انسولین به عنوان یک ارگان یدکی  استفاده می شود. ما نشان دادیم  که سلولهای پانکراس نه تنها به چگونگی مراقبت حساس هستند بلکه  نیاز به رشد در یک محیط فیزیکی مناسب دارند. درحال حاضر محققین درحال بررسی این روش و تطابق آن برای سلولهای بنیادی درانسان هستند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/10/131015123527.htm